koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
pas1121
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Passacaille
Nr katalogowy: PAS 1121
Nośnik: 1 CD
Data wydania: październik 2022
EAN: 5425004841216
66,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): niemiecki
Instrumenty: pianoforte
Rodzaj: sonata

Schubert / Czerny: Capriccio appassionato

Passacaille - PAS 1121
Wykonawcy
Aurelia Visovan, pianoforte
Nagrody i rekomendacje
 
Joker Crescendo Scherzo Excepcional Classica 4 Pizzicato 5
 
Franz Schubert:
Sonata in C Minor, D. 958

Carl Czerny:
Sonata No. 6 in D Minor, Op. 124, 'Grande sonate pour le pianoforte seul'
Franz Schubert and Carl Czerny – two contemporaries, living in the same city, both tightly connected to Beethoven in their own way. The former ascended into glory, being regarded nowadays as one of the leading composer figures of the entire music history; the latter, albeit a highly prolific composer and very cherished pupil of Beethoven, remained in the popular recollection mostly as a teacher and creator of numerous study works of little musical value. His Grande Sonate in D minor, by far the longest out of his eleven sonatas, was written immediately after Beethoven’s death and can be regarded as an attempt to reach the realms of the latter’s Hammerklavier Sonata: with its seven movements and spectacular technical challenges, the work is a long-forgotten masterpiece which deserves its place among the great oeuvres of the 19th century. In this recording, Aurelia Visovan presents it to the public for the very first time on a fortepiano, alongside Schubert’s dramatic Sonata in C minor, D. 958, composed in the same year.

Recording: Orgelzentrum (Valley, Germany), 14–17 September 2021. Instrument: Fortepiano after Jakob Bertsche (Vienna, c. 1815), copy by Robert Brown in 2015.

Co łączy Franza Schuberta i Carla Czernego? Obaj żyli w tym samym mieście - Wiedniu i tego samego roku skomponowali arcydzieła na wczesny fortepian, o których rzadko się wspomina i wykonuje. Bo to nie te dzieła fortepianowe stanowią dziś o ich muzycznej rozpoznawalności. Pierwszy z nich to twórca romantycznej pieśni, a drugi - znany głównie z etiud - ćwiczeń dla wyrobienia pianistycznej techniki. Sonata c-moll D. 958 Schuberta to 4-częściowa kompozycja o wybitnie dramatycznym charakterze. Grande sonata d-moll op. 124 Czernego, napisana zaraz po śmierci Beethovena, to 7-częściowe dzieło najeżone spektakularnymi trud-nościami technicznymi. Aurelia Vişovan po raz pierwszy prezentuje oba utwory na kopii histo-rycznego fortepianu, wzorowanego na wiedeńskim instrumencie z ok. 1815 roku. Oby to dos-konałe wykonanie przywróciło obie sonaty na nowo do koncertowego życia.
Alina Mądry - Audio Video 11-2022

Zobacz także:

  • ACD 22834
  • GEN 23847
  • NIFCCD 153
  • PROSP 0072
  • CHAN 20168
  • SWR 19131
  • GEN 24856
  • PTC 5187039
  • COV 92319
  • BID 85032-2